COMENTARIS

MÉS RELLEVANTS

1977
FORJA
Setmanari de Castellar del Vallès, 5 de novembre · 1977

El propassat dissabte s’ inaugurà a la Sala del local nou de la SEAC, la primera exposició pictòrica del castellarenc Esteve Prat i Paz. Es compont d’ una bona quantitat d’ olis que vènen a demostrar la traça i la tècnica que es desvetlla d’ aquest nou artista local. La seva obra –flors, paisatges, “bodegons”-, és realitzada amb fina composició, colors adequats i encertada tonalitat de llum.

Acossegeuix la dificultosa transparència del vidre d’ una manera vàlida i admirable. Els paisatges de l’ Esteve són nets i reals, en la gran diversitat de tonalitats dels colors de la natura.
Que tingui en el llarg del camí, molta sort i èxit.

1980
ESTEVE PRAT A LA SALA DE LES AGRUPACIONS
NARCÍS GIRALT DE SABADELL

Diari de Sabadell, 9 de febrer · 1980

Esteve Prat Paz, ofrece una colección de obras abstractas de una evolución experimentada por el pintor y nacida de este sentido creativo que anima al artista en la búsqueda de arte basado en las propias experiencias que se fundan en este espíritu de aventura y deseo de creación .

1986
Diari de Sabadell, 9 de febrer · 1980

Visitar estos días la Academia de Bellas Artes vale la pena. En la Sala 1 el joven artista vallesano E. Prat Paz presenta una amplia y amena colección en la que encontramos recreaciones paisajísticas francamente buenas. Partiendo de un dibujo justo y una adecuada plasmación del color, Prat da la impresión de gran seriedad y honradez profesional. La suya es una obra que gusta contemplar. Siempre ha demostrado su sensibilidat, técnica y rigor. RT

1986
EXPOSICIÓ ACADÈMICA DE
BELLES ARTS DE SABADELL

Penell de Sabadell Nº23 · 1986

Obra d’ una composició original de temes aparentment inòspits en els quals traspua una estructura interna solapada a voltes pel color el qual té molta importància, amb una gran varietat de games cromàtiques i que juntament amb unes textures a base de resfregats, raspadures i empasts dòna una acurada realització, molt ben treballada a l’ hora que també molt sintetitzada en que es pot apreciar el domini de la tècnica, de l’ ofici i una visió i interpretació personal del tema, que li dónen un caràcter de personalitat pròpia.

1987
FRESCOS A LA SALA SANTI-ART DE
CASTELLAR DEL VALLÈS

Diari de Sabadell, 12 de desembre · 1987

Una singular exposición de pinturas al fresco dedicada a reproducir fragmentos de la Iglesia Parroquial. Prat es un dibujante y pintor que ha optado esta vez por la originalidad utilizando materiales diversos como el agua, el calcio, la arena y pigmentos insensibles al calcio. Toda una técnica que ofrece sorprendentes resultados.

1995
JOSEP MARESMA I PEDRAGOSA
CRÍTIC D'ART MEMBRE D'ICOM

1 de març · 1995

L' obra que suara ens presenta està reflectida a través del paisatge, una temàtica en la qual si no hi ha un ofici ben après, és difícil d' assolir el tema i d' explicar-lo com sap fer aquest jove artista, que en cada una de les seves peces ens demostra la seva mestria els seu saber fer ben fetes les coses, sap explicar-nos la bellesa d' aquests paisatges a través del seu color, en una paraula, ens fa art...

1995
EL PERÍODICO (ARTE)
Josep Maria Cadena · 3 de març ·1995

E. Prat Paz realiza su primera exposición individual en Barcelona. Se trata de un pintor seguro en el dibujo y con un buen sentido de la composición. Su visión postimpresionista, no se limita a seguir formulas que aseguren una buena aceptación por parte de un público tradicional, sino que se plantea con valentía los problemas pictóricos y los resuelve con evidente capacidad para transmitir emociones. Resulta interesante su proceso de afirmación de la personalidad pictórica y conviene seguirle.

1995
ARTLLETRES Nº20
Josep Ubasart · Castellar del Vallés · desembre 1995

Esteve Prat i Paz, durant els estudis de Belles Arts va recórrer l’ ampli ventall de la pintura, des del realisme i figurativisme a l’ abstracció. Confessa que les idees estètiques el van sacsejar profundament. Inquiet investigador de possibilitats i treballador constant d’ ampli currículum. Reflexiu i ordenat. Exposa la seva obra, ja sigui col•lectivament o individualment, des del 1976. En Total 48 exposicions. Enguany n’ ha fet tres, a la sala Lleonart de Barcelona, Mercè Solé de Lleida i Santi Art de Castellar del Vallès. Ha participat en l’ Arxiu d’ Història de Castellar amb el desig de preservar el patrimoni artístic local. L’ any 1990 va escriure l’ important llibre L’ art castellarenc, publicat el 1992, que és un recull molt complet de la nostra herència artística al llarg dels segles i un manual de consulta per al coneixement de l’ evolució i de l’ estima del nostre art.

És autor també de nombrosos comentaris divulgatius de l’ art publicats a Forja i Plaça Vella. Fotògraf, pessebrista, restaurador, muralista i col•laborador en jurats de concursos artístics. Artista receptiu i amb afany permanent d’ aprendre. Dominador de l’ ofici. Defineix la pintura a l’ oli com l’ expressió artística més completa i satisfactòria. A ella s’ hi concentra, especialment en els paisatges. S’ inspira en la natura, en les flors del camp, en les vores dels camins, en els marges i camps de conreus...

Aquests solen ser els temes de referència en la seva obra. Prat posseix un gran bagatge o corpus teòric que li facilita la pintura i la llibertat de prescindir a voluntat. Es creatiu i apassionat. Gaudeix pintant. La seva obra té força i és especialment atractiva.

1997
JOSEP MARESMA I PEDRAGOSA.
CRÍTIC D'ART

Barcelona, 17 d'octubre de 1997

L' any 1995 ens va presentar per primera vegada la seva obra a Barcelona, a la mateixa galeria, ja llavors hom descobreix una serietat i una mesura en tot allò que presentava, un domini del color, de la composició, de tot allò que cal en una obra ben feta. Suara continua demostrant-nos la seva vàlua i el seu saber fer ben fetes les coses i a més descobreix que s' ha anat superant, s' ha fet més pintor, més artista, cal felicitar-nos per retrobar l' artista que cada dia ho és més i ho anirà sent més i més.

2003
FÉLIX RIAZA. CRÍTIC D'ART
Diari de Terrassa, 26 de setembre de 2003

Inaugurada la temporada de exposiciones 2002-2003 la céntrica galeria International Art Promotion, presentando la última obra paisajística del pintor Esteve Prat Paz. Esa dualidad visual e intimista que ahora expone E. Prat Paz, interpretada a través de un postimpresionismo con dicciones pictóricas expresionistas, asimismo goza de un notorio interés por cuanto propone sugerentes enfoques acerca de la estética y de la evolutiva comunicación sensorial.

Veamos, por ejemplo, los temas que desarrolla el pintor y con ellos nos daremos cuenta de cómo la propia naturaleza brinda a Esteve Prat Paz una multiplicidad de principios narrativos siempre generadores de tratamientos coherentes como la impronta ambiental de cada lugar, captando en cada enclave, matices, exquisiteces y armoniosas secuencias colorísticas merced a la aguda capacidad receptiva además de la dimensional que plantea cada plural lectura. Y es, a partir de aquí, cuando el perspicaz artista despliega su mundo interior abundante en emociones para explicar, sobre la tela, las definitivas impresiones que posibilita la paleta al óleo donde los cromatismos, las formas, los ritmos, las pausas e incluso las fragancias demuestran la madurez de un pintor que sabe detectar los concretos sortilegios de cada momento que pasa con sus arriesgados contextualismos.

Decía Eugenio d' Ors que "el estilo es el hombre": Pues bien, esto nos lleva a las maneras de pintar de Esteve Prat Paz, que, como antes se dijo, las percibimos entre expertos virtuosismos impresionistas por mas que el autor los descifra en base a una mayúscula capacidad de síntesis técnica o a una objetividad poéticamente imaginativa. En todo caso esas amplias perspectivas abiertas alcanzan favorables lecturas graficas y tonales debido a la luminosa ventana que ofrece cada cuadro invitándonos a disfrutar de sus valores oníricos que trae la pintura cuando, en su mediato hacer, se ha puesto corazón y cerebro.

Y como sea que E. Prat Paz es profesor de dibujo, completa la exposición con una serie de desnudos femeninos, en los que el carbón discurre con esa misma soltura y sagacidad que la ejercita con el pincel. Esto afirma una de las cuestiones actualmente bastante ne-gligida, cual es la de aprender a fondo el dibujo que igual sirve para la trayectoria figurativa como para el ingenioso discurrir abstracto.

2005
NUS FEMENINS D'ESTEVE PRAT
Diari de Sabadell, dissabte 17 de maig · 2005

El cos femení és un tema inesgotable i, no per massa tractat, obliga a repetir-se. El pintor de Castellar del Vallès es revela com un especialista en aquest tema i mostra aquests dies a l’ Academia de Belles Arts de Sabadell que, a més de buscar composicions menys usuals, també pot crear texturas interessants, sovint amb tècnica mixta que inclou paper de diari que emergéix del fons.
La variació de tècniques i la recerca d’ un registre més personal enriqueixen la mostra.

2016
REVISTA DE LAS ARTES ANY XXII Nº176
Academia de belles Arts de Sabadell · Jimena Fontana ·2016

Hace demasiados años que el artista Esteve Prat Paz no deleitaba a su público con una de sus muestras pictóricos. Por ello, esta exposición se torna aún más especial, alejándose de sus obras paisajísticas y desnudos, para adentrarse en el género de las naturalezas muertas. Prat i Paz es doctor en Belles Arts por la Universitat de Barcelona y catedrático de Dibuix d’Ensenyament Secundari. Ha realizado dieciocho exposiciones individuales y 36 de colectivas en Sabadell, Terrassa, Castellar del Vallès, Vilanova i la Geltrú, Barcelona, Càdiz, Roma y Lisboa.

2017
REVISTAR Revista de las Artes Nº 183 Año XXIII
E. Prat Paz

Esteve Prat Paz, siempre ha seguido el principio pictórico de pintar aquello que le ha motivado. Persistentemente se encuentra fascinado por la búsqueda de nueva temática, para posteriormente plasmar en la obra. Con una trayectoria ecléctica, con diferentes períodos y épocas, Prat expone “Figura” en la Acadèmia de Belles Arts de Sabadell, y posteriormente en la Sala d’ Amics de les Arts de Terrassa. Obra planificada, estudiada, y pensada. Poco o nada de espacio para la improvisación y para el azar dentro de la pintura de esteve Prat. Así, ha creado un recorrido museográfico pictórico incluyebdo obras de gran formato, piezas de dimensiones tan espectaculares como 3X1,5 ó 2X1 metros, siendo una continuación de la exposición que Prat llevó a cabo en 2016 bajo el título “Natures Mortes” en la misma sede museística de Sabadell (academia que tiene como objetivo difundir el arte, principalmente la pintura). Siguiendo la técnica de expresión gráfica plástica, utilizaestampaciones, veladuras, texturas, grattage, frottage, collage, drpping, todo mezclado bajo en formato de la técnica mixta.

Esteve Prat, en esta ocasión, coge como elemento principal la figura humana plasmada de cuerpo entero o cogiendo fragmentos, sola o en conjunto, siempre bajo el prisma de las grandes dimensiones. Con todos estos elementos, junto a una paleta cromática amplia y variada, con gran utilización de la línea, crea composiciones equilibradas, atrevidas, con ritmo y movimiento. Siempre a la búsqueda y la exploración de encontrar sensaciones en el espectador.

2017
ESTEVE PRAT I PAZ
ABARTIUM Estudio&galería de arte – Colección Abarclas

Colecció Abarclas
Biografía
Castellar del Vallés (Barcelona), 1959
Es Doctor en Bellas Artes por la Facultad de BBAA de la Universidad de Barcelona, Diplomado en Estudios Avanzados DEA, y profesor de dibujo. Catedrático de Dibujo, ejerce desde hace años como profesor de dibujo… Es autor de varios libros de arte como "El arte castellarcense - artes plásticas y visuales, del neolítico al tiempo presente", galardonado, además de escribir artículos para varias revistas de arte y también en sus diseños.

Después de un intervalo temático y creativo, y un periodo de reflexión sobre el enfoque de su nueva obra en ambos aspectos, eligió una temática clásica como la naturaleza muerta o bodegón para transportarla conceptual y técnicamente a una nueva realidad más contemporánea aplicando técnicas mixtas a base de estampados, reservas, collage, grattage... mezclando pinturas al óleo, acrílicos o spray sobre papel en diversos formatos creando  una pintura muy personal. Ha obtenido varios premios en pintura, dibujo y en fotografía. Ha mostrado su obra en numerosas exposiciones tanto individuales como colectivas.

2017
SALÓN DE PRIMAVERA | SPRING ART SHOW · ESPACIO 120 · HOSPITALET (bcn)
EVENT DETAILS

ESPACIO 120 celebra la décima edición de su Salón de Primavera en Hospitalet (Barcelona).
Marzo se revitaliza en el Salón de Primavera de Espacio 120 (25-29) MAR2017.
Este nuevo concepto expositivo se concibe dentro de una inmensa oferta internacional de obras y firmas consagradas y emergentes provenientes de diferentes parts del mundo, como Alemania, Croacia, EE.UU., Venezuela, Dinamarca, Francia, Hungría, italia, Noruega o Reino Unido. 
Algunos de los nombre de esta X edición: Else Munkholm de Dinamarca, Björnulf Dyrud de Noruega, Ana Vanessa urvina de Caracas; a nivel local Pere Aragay, Esteve Prat Paz, Marta Zapirain, Albert Gonzalo, Cuixart, A. Clavé; nacional Lola López, José Luis Ponce, J. Castillo, Vicente Verdú, etc.
Link Salón de primavera

2019
Esteve Prat: “Una obra ha de transmetre sensacions”
L’ ACTUAL 504

Pintor i professor a l’INS Torre del Palau de Terrassa, presenta ‘Sèries 2015 - 2018”, des d'aquest divendres i fins a l’1 de febrer, una mostra que estrena la renovada sala d’exposicions d’El Mirador

· Quina obra podrem veure?
Aquesta vegada, presento un total de 50 obres que comprenen un període de 4 anys, des del 2015 al 2018.

· I per què, aquest període?
Perquè és quan vaig començar amb conceptes nous. Havia fet sempre paisatge amb la tècnica de l’oli; pintava paisatge castellarenc i, posteriorment, del Delta de l’Ebre i Maestrat. A l’última etapa havia fet una mica de figura, però no m’acabava d’inspirar. A partir del 2015 vaig fer natures mortes i bodegons a base d’estampacions, de grattage, de reserves,  collage, acrílic; vaig fer tota una sèrie. Abans pintava sobre tela o fusta i ara ho faig sobre paper i cartró.

· Fins a sumar les quatre sèries que presentes?
Vaig seguir amb la mateixa tècnica,  però fent un format molt gran. Em venia de gust fer coses molt grans, gairebé pintura mural, però no sé si ho tornaré a fer perquè és una feinada. Vaig fer figura i després vaig seguir amb la  figura en obres més petites, que no és tan experimental com la de grans formats. El gran format va sorgir d’una manera espontània. Tinc quadres de 3 x 1.5 metres En vaig gaudir molt perquè les eines que utilitzo per pintar un suport tan gran no són les mateixes que en una pintura petita. El traç pot ser més lliure i no has de ser tan conservador.

· Són sèries clarament diferenciades. Això és bo?
No sé si és bo o és dolent. Sé que, a cada moment, intento pintar el que em ve de gust i fer-ho tan bé com pugui. Ara he fet incursió en l’abstracció i no sé si hi tornaré. Fa anys, es considerava que un pintor era paisatgista, o feia marines, o figuratiu, o abstracte. Però això ha canviat, tot és expressió. De fet, l’any 1981, quan vaig acabar Belles Arts, ja vaig fer una exposició d’obra abstracta a Sabadell.

· Què veurem, a l’última sèrie d’obra abstracta que presentes?
Són quadres de petit format, obres fetes el 2018, abstractes fets a partir d’una realitat concreta. Introdueixo subtilment el full d’or o pa d’or en petites zones concretes. És una tècnica que es fa servir per daurar. Jo no soc daurador, però la filla del pintor Valls Areny em va donar uns quadres del seu pare on utilitzava el pa d’or, i vaig decidir fer-lo servir per a les meves conveniències.

· A més de pintor, ets docent. T’agrada, aquesta feina?
Sí, soc docent per voluntat. Vaig començar a impartir classes amb 23 anys. I continuo, tot i que d’aquí poc em jubilaré. Treballo a l’institut Torre del Palau de Terrassa i també havia treballat al Blanchart, també a Terrassa. Faig batxillerat i m’agrada perquè, en aquests cursos avançats, el professor té força llibertat per explicar el que creu que pot ser profitós per als seus alumnes.

· Als quadres que presentes hi ha figura femenina, per què?
Després de fer bodegons, jo havia fet figura a dibuix artístic amb carbonet. Pel moviment que té, per les formes, he triat principalment la figura femenina, tot i que també hi ha representació d’una figura masculina en un dels quadres.  No té més secret.

· Què ha de tenir un bon quadre?
S’ha d’evitar buscar sempre un més enllà del quadre. En un abstracte, per exemple, no cal veure-hi coses que no hi són. Una obra ha de transmetre  sensacions. Ha de jugar bé amb el color, les textures, ha de tenir una bona composició, un tractament de la tècnica... es valora pels equilibris, tensions, pesos, color de l’obra, etc. Si això funciona, l’obra entra per la vista. No ens podem estancar en la pintura clàssica, hem d’incorporar noves tècniques. A mi m’agrada molt l’art contemporani perquè em provoca sensacions.

· Has exposat gaire?
He fet més de 30 exposicions individuals i moltes de col·lectives. A partir del 2015, sobretot, m’han sorgit moltes oportunitats, aprofitem-ho. No és fàcil vendre obra, ni que la gent vagi a veure-la a les galeries.

Marina Antùnez
Link Actual 504

2019
Redescobrir Esteve Prat
L’ ACTUAL 505

El pintor castellarenc va estrenar divendres passat la renovada Sala d’Exposicions d’El Mirador amb la mostra ‘Sèries 2015-2018’

No era un divendres qualsevol. L'artista castellarenc Esteve Prat trepitjava fort. Va tornar casa seva amb força i empenta per inaugurar la renovada Sala d'Exposicions d'El Mirador amb la mostra pictòrica "Sèries 2015-2018". Feia gairebé una dècada que no exposava a Castellar. El nou punt de trobada artístic de la vila es va omplir a poc a poc de veïns i veïnes encuriosits, artistes castellarencs com Pepa Beotas que volien fer-li costat, un grup d'alumnes de pintura de Prat, i representants institucionals de l'Ajuntament.
 
Tal com va explicar l'alcalde Ignasi Giménez durant la inauguració, la mostra ens revela un Esteve Prat "rejovenit", amb una "obra sorprenent" que convida a "redescobrir les noves facetes" de l'artista. Un procés emocional i emocionant. En aquest sentit, Giménez va reconèixer que Castellar tenia un deute "amb un dels artistes més rellevants del municipi", que darrerament ha portat la seva obra arreu del país, i d'alguna manera l'exposició reivindica la figura d'aquest creador en constant evolució.
 
De fet, el mateix Prat va assegurar que ha gaudit molt preparant aquesta mostra que aplega una cinquantena d'obres. "És la feina de quatre anys: entre 2015 i 2018", va dir. Després d'un període de sequera creativa, el castellarenc va reprendre els pinzells per elaborar una sèrie de bodegons, de natures mortes. "Va ser un canvi de xip de tot allò que havia fet anteriorment. A partir d'aquests bodegons vaig incorporar tècniques noves que no havia utilitzat mai com estampacions, reserves i grattage", va detallar.
 
"Quan vaig tenir aquesta sèrie feta, em van venir ganes de fer coses molt grans i de canviar de temàtica, i vaig triar la figura humana. D'aquí va sorgir la sèrie 16-17 que són pintures grans, algunes de tres metres. Em va deixar esgotat perquè porta molta feina. Després vaig continuar amb la figura però de mida més petita", va afegir. L'Esteve Prat de 2018, però, ha apostat per la incorporació de textures, d'altres tècniques "com el full d'or, són pintures abstractes també a partir de figures. De moment, encara estic en forma", va dir.
 
L'exposició "Sèries 2015-2018" es podrà visitar a la renovada Sala d'Exposicions d'El Mirador fins a l'1 de febrer, de dilluns a divendres, de 10 a 13 h i de 17 a 20 h. Cal destacar que l'espai ha estat remodelat en àmbits com l'accessibilitat, amb la instal·lació d'una rampa. L'arranjament de la sala també ha suposat millores quant a la il·luminació i a la infraestructura per acollir exposicions, i l'aïllament i separació dels tallers d'El Mirador, per dotar-la d'entitat pròpia.

R.G.
Link Actual 505

2019
ART IN NEW YORK, 2019 (Novembre 2019)
EVENT DETAILS

Montserrat Contemporary Art Gallery: esta excelente galería de arte contemporáneo, es una celebridad para los críticos y coleccionistas de arte mas exigentes, producto de su listado de ilustres artistas nacionales e internacionales. Esta brinda la oportunidad a sus artistas de promocionarlos a través de la presentación de sus exposiciones. Grandes obras como las de Dorothy Culpepper, Tomàs Fracchia, las de los artistas españoles Esteve Prat y Jaume Plensa, entre otros, lucen como representaciones permanentes. Esta importante galería se ubica en el barrio de Chelsea(conocido como el nuevo mundo del arte de Nueva York), en 547Wesyt Street Nueva York NY 1001, teléfono:+18212)2680026
https://www.artinnewyork.com/galerias-de-arte/

2020
ESTEVE PRAT PAZ OIL PAINTINGS HAVE A GREAT SENSE OF COLOR, MOVEMENT AND COMPOSITION, ONE CAN NOTICE THE HIGH QUALITY OF HIS ARTWORK
Montserrat Contemporary Art Gallery

Esteve Prat Paz, is a Doctor (Cum Laude) of Fine Arts from The Faculty of Fine Arts from Barcelona. He will exhibit his oil paintings at Montserrat Contemporary Art, he uses a palette with warm colors. With good sense of composition, no matter if the works are figurative, abstract or still life.
His paintings let us travel to a world of sophistication and beauty, in fact is the world that Esteve Prat Paz share with us, a world where reality exists, and at the same time he invites us to visit his parallel new inspirational reality with good sense of love, and beauty, that makes the daily reality more attractive.
During the month of April 2020 he will exhibit his works at Montserrat Contemporary Art. We truly recommend to come to see it to enjoy his artwork to enjoy his rich chromatic palette with colors, that range from vibrant to the most delicate color tones.
Esteve Prat exhibition will be in Chelsea, near the beautiful Highline which will run from April 1 to April 30, 2020 with an Opening Reception on April 2, from 6-8pm at Montserrat Contemporary Art, 547 West 27th St., New York, NY 10001.
A second reception will be held on Thursday, April 23 with the artist in attendance, and a red rose will be given since this is a tradition in Catalonia where he is from; the people in Catalonia celebrate the day of their patron saint, Sant Jordi, with a rose and a book.
If you like more information about the artwork of Esteve Prat Paz, please contact at The Montserrat Contemporary Art Gallery.

2020
Solo Show by Esteve Prat Paz at the Montserrat Contemporary Art Gallery in New York
“LLLL” RAMON LLULL INSTITUTE NY

Born in Castellar del Vallès in 1959, Esteve Prat Paz has always followed the pictorial principle of painting what has motivated him. Persistently he is fascinated by search for a new theme, to later translate into the work. With an eclectic trajectory, with different periods and periods, E. Prat Paz now exhibits a series of oil paintings in New York. The artist wit be in attendance at a reception on Thursday April 23rd, from 6pm to 8pm, as part of the Sant Jordi Festival held in the city. Free and open to the public.

Jadranka Vrsalovic

2020
Esteve Prat –Montserrat Contemporary Art Gallery
REVISTART Nº197 AÑO XXVI 2020

La intimidad de los retratos del artista cruza el Atlántico para exponer en una muestra individual en la galería neoyorquina. Sus series figurativas, dentro de una producción dedicada a las naturalezas muertas y al estudio de los colores a través de los volúmenes, cobran protagonismo en una retahíla plástica de posturas anatómicas casuales, estados de ánimo diversos y la potencia del rastro pictórico. Esta capacidad de observar lo cotidiano y los sujetos de sus obras le permiten capturar el interés que despiertan las emociones humanas en nuestra percepción, además de valorar la nueva y fresca faceta del pintor. J.G.

2020
PINTORS SOTA L’OMBRA: ESTEVE PRAT PAZ – NÚVOL El digital de Cultura
ara.cat
NÚVOL El Digital de Cultura
04/08/2020
ART GALERIES

L’estiu és un moment de calma i aquest any la mereixem més que mai. Aprofitant que per a molts el mes d’agost és una temporada de desconnexió on els ritmes diaris són més pausats i el context és més propici per a la contemplació de l’art, a Núvol dedicarem cada setmana un article a un pintor català. Us imaginarem descobrint-los sota una ombra, a la muntanya, a la ciutat o davant del mar. Comencem amb Esteve Prat Paz (Castellar del Vallès, 1959), artista que aquest mes d’abril havia d’inaugurar una exposició a la Montserrat Contemporary Art Gallery de Nova York, mostra que finalment ha tingut lloc entre aquests mes de juliol i agost sense que ell hagi pogut viatjar al país.
Natures mortes, frescos, figures, paisatges, retrats, abstracció… L’obra d’Esteve Prat és eclèctica i ell mateix així ho reivindica: “No m’he cenyit mai a cap moviment artístic ni he volgut fer sempre el mateix”. Aquest pintor ha tingut durant tota la vida dues professions paral•leles: per una banda, s’ha dedicat al seu art, i per altra banda, ha sigut professor en diversos centres de Terrassa, on ha ensenyat sempre disciplines relacionades amb l’art, des de dibuix tècnic fins a assignatures especialitzades del batxillerat artístic.
La seva carrera comença de ben petit, quan a casa seva l’apunten a classes extraescolars de pintura i ell es deixa guiar pels pintors locals del seu poble, Castellar del Vallès. Als 18 anys estudia Belles Arts a la Universitat de Barcelona i duu a terme la seva primera exposició. Quan acaba, es dedica a la docència, una professió que sempre li havia agradat. El 2019 es jubila, i ara busca dedicar-se de ple a la pintura i donar difusió a la seva obra, que és molt variada: “Quan porto fets un grapat de quadres sobre una mateixa idea, em sento un autòmat i em costa trobar la motivació”, explica, “Per això, quan me n’adono, canvio i busco una altra temàtica.”
Durant molts anys, Esteve Prat va dedicar-se a fer paisatge, però ell mateix explica que va quedar saturat: “Vaig estar 4 o 5 anys sense fer pràcticament res i fins i tot vaig pensar que ja no pintaria mai més, però després vaig tornar a arrencar amb una sèrie de bodegons i a partir d’aquí vaig començar a tractar figures de maneres molt diferents.” En la seva obra hi trobem natures mortes, però també cossos abstractes i relleus antropomòrfics. Ha pintat bastants nus de dona. “Quan estudiava a la facultat de Belles Arts, la model sempre era una noia; el dia que tenies un noi era una excepcionalitat, per això he pintat poques figures masculines”, relata, “però ara he trobat un model, que sempre costa, i en faré més.” Els últims tres anys, preveient que la seva jubilació s’atansava, aquest pintor va decidir tornar a agafar el ritme de fer exposicions, encara que creu que després de la crisi del 2007 “la cosa va quedar bastant tocada, i ara la incertesa ja és absoluta.” Prat va començar a bellugar-se entre diferents galeries de Barcelona, Tarragona, Lleida i Navarra, però va voler mirar més lluny. “Havia sentit en algun lloc que a Nova York hi havia una galeria de propietaris catalans, i buscant vaig trobar la Montserrat Contemporary Art Gallery de Nova York i els vaig enviar un correu.” Des de la galeria, primer li van demanar dues obres que van exposar en una mostra conjunta, i com que van tenir una bona recepció, després li van proposar de fer una exposició individual.
Aquesta mostra havia de tenir lloc a l’abril, coincidint amb la celebració de Sant Jordi, però el coronavirus ho va impedir. A finals de març, totes les galeries d’Estats Units van tancar i la connexió amb aquell país va deixar de ser possible. Per sort, Esteve Prat ja havia enviat totes les obres durant els mesos de gener i febrer, i per tant l’exposició podia tirar endavant en el moment que la galeria tornés a obrir les seves portes, però ell no podia viure-ho en primera persona. Durant els mesos de juliol i agost, la Montserrat Contemporary Art Gallery ha exposat Prat Paz, però l’artista ho ha viscut des de Catalunya. Això sí, està content amb la difusió que ha tingut la seva obra i ha rebut ofertes per exposar en altres parts del món com París, Marbella o la Xina.
“De cara al futur, ho tinc tot una mica parat perquè haig de veure com evoluciona la situació”, explica. Tenir obra repartida pel món fa patir, sobretot ara que la circulació entre països està restringida. Esteve Prat s’està plantejant exposar a través de plataformes d’art digital. Durant els mesos de confinament, el pintor s’ha dedicat a dibuixar figures, cadascuna diferent de l’anterior. A part, Prat creu que fins ara, convertir la docència en la seva activitat principal li ha donat llibertat a l’hora de crear: “Com que no he estat mai condicionat per si havia de vendre la meva pintura per sobreviure, sempre he fet el que he volgut, he tingut llibertat i no m’he hagut de preocupar per si havia de ser més comercial o menys.”
Precisament per aquest doble vessant, Esteve Prat Paz no es defineix a si mateix com un professional de la pintura, però tampoc creu que sigui un aficionat: “La meva feina ha sigut la docència, m’ha agradat molt i sempre l’he lligat amb el món de l’art”, detalla, i afegeix que “a l’hora d’ensenyar, he intentat sempre potenciar la creativitat i la personalitat de cada alumne.” Sobre els joves artistes, Prat apunta que el més important és que siguin perseverants, que tinguin constància i que no deixin mai de treballar: “En pintura, no has d’abandonar-ho tot a la primera que no et vagin bé les coses, però tampoc és qüestió de picar de cap contra la paret constantment: has de lluitar per dedicar-t’hi però també has de saber fins on estàs disposat a arribar.” Pels que tampoc podem visitar la mostra de Nova York, l’obra del pintor es pot veure a la seva pàgina web i al seu compte d’Instagram.

Claudia Rius Llorens
Obrir article

2020
ARTISTAS DE HOY
REVISTART Nº200 AÑO XXVI 2020

Nacido en Castellar del Vallès, el pintor y doctor en Bellas Artes por la Universidad de Barcelona comenzó su trayectoria en los años 70, y desde entonces podemos admirar en retrospectiva la calidad de sus series plásticas. En el mes de julio ha llevado a cabo la individual “Solo Show” en la Montserrat Contempoarary Art Gallery de Nueva York, pospuesta desde el mes de abril debido a la Pandemia del COVID 19. Sus proyectos compilan un estilo heterogéneo y una búsqueda constante de motivos que han forjado el eclecticismo de su personalidad artística, adentrándose en varios campos –incluida la escultura-. E. Prat Paz es inconfundiblemente nómada. Sus temas recogen tanto figuración como abstracción, tratados en técnicas mixtas, al óleo, al acrílico y recientemente su trabajp en pan de oro en busca de la proporción y el equilibrio de la materia pictórica, rica y tupida en matices. Su exploración del paisaje, del retrato o las aritméticas de lo abstracto se alimenta de composiciones equilibradas, pero de sensación espontánea, en un rastro marcado que deja latente la mano del artista en bellas texturas e intencionados inacabados. La armonía de los elementos se entretiene con el vacío intervenido del color denso, jugando con los ritmos de los volúmenes de manera que el resultado rezuma una frescura vital. “Las gamas son diferentes, no hay una gama unificadora global de toda su obra, sino que cada una tiene un planteamiento y reto único básicamente en cuando al tratamiento del color y la composición, La búsqueda es la calidad global de la obra”.

Daniel Nuenaventura

2020
Beauty and Depth in the Paintings of E. Prat Paz
GALLERY&STUDIO ARTS JOURNAL – FALL 2020 – Vol. 2 – Nº.1 - NEW YORK - EEUU

Barcelona artist, E. Prat Paz is very much about paint and the transformative way in which the application of paint can express emotions. Recently seen at Montserrat Gallery, his paintings consist of female figures dressed in simple two-piece bathing suits or active wear. The figures appear casual as if caught in unguarded moments during a dance or exercise class. His paint is loosely applied, infusing the figures and overall surface with energy and a sense of action indicating the passage of time. When looking at his paintings one might wonder what is going to happen next.

Like many of the Bay Area figurative artists who were an outgrowth of the abstract expressionism of the 1950s and 1960s, E Prat Paz’s figures and background are on the same plane. However,

The Bay Area figurative artists were concerned with formal relationships of figures to other abstract areas in the composition whereas Paz’s figures are submerged in paint. Indeed, in some of Paz’s paintings, the background spills over onto the figure creating a tension between the figure and the paint environment.

Paz is concerned with moods and emotional content in his paintings. Through a subtle alchemy of paint handling he creates a pervading feeling reflected in the models’ postures and the emotionally charged atmosphere of the surrounding paint. He applies layers of thick or diluted acrylic paint and sometimes directly applies pigment as well as retouching areas with oil paint. He says, “ I am interested in the appearance of different textures that give quality to the work.” The overall feeling created by his complex layering is of a residual ghostly ambience lingering in the air.

Paz has an astute knowledge of the human body and has worked as a professor of drawing at the University of Barcelona for many years. He works with one model as a prototype for different compositions, some with a single figure, others with several figures. Paz says of his recent exhibition, “I started from a real model and with infographic work I made different compositions in which one or more figures with different poses appear.” The overriding moods stem from the composition as a whole rather than from facial features of an individual figure or figures. He says, “the physiognomy of the figures does not interest me,” but the process of painting rich expressive paint surfaces in subtle evocative colors are the feature qualities of works in his recent exhibition.

In the painting with two figures shown in this review, the surrounding paint is white with layers of colors such as blue, grey, and flesh creating an overall translucent quality—the figures are composed of the same colors. The interplay between the figures and the surrounding paint conveys an emotional state accentuated by the position of the figures and the palpable atmospheric quality conveyed by the surrounding paint. In this respect his surfaces can be compared to gestural abstraction in which the spontaneous application of paint conveys energy.

In another painting composed of four figures, also shown in this review, a somber mood is conveyed by the dark areas of paint converging on the figures like stormy thought clouds. The figures appear to be resting in a semi-circle, as if taking a break from a strenuous sport.

The figures appear to be resting in a semi-circle, as if taking a break from a strenuous sport. The composition focuses on the figures’ upper body while the lower part of the body appears cropped off. However, on further inspection it is clear that the predominate feature of this work is on the reflective gaze of the figures’ lowered heads and it is intensified by the converging darkness of fiery reds and dark layered surrounding paint composed from energetic strokes. The fact that there are no features on the faces adds to the feeling that these figures are locked into their own thoughts.

Moods and feelings appear to be mysteriously held in paint areas as well as in the casual postures of the figures. In his arrangement of figures in “casual anatomical postures,” E. Prat Paz creates a perfectly balanced and inviting compositional space while at the same time infusing the canvas with an ambience that is as strong as the beautifully achieved balance of his figures. Thus, his works create a sense of equilibrium with underlying inner human concerns, giving his paintings both a beauty and depth. G&S

J. Sanders Eaton, Represented by Montserrat Contemporary Art Gallery, montserrat.us