COMENTARIS

MÉS RELLEVANTS

1977
FORJA
Setmanari de Castellar del Vallès, 5 de novembre · 1977

El propassat dissabte s’ inaugurà a la Sala del local nou de la SEAC, la primera exposició pictòrica del castellarenc Esteve Prat i Paz. Es compont d’ una bona quantitat d’ olis que vènen a demostrar la traça i la tècnica que es desvetlla d’ aquest nou artista local. La seva obra –flors, paisatges, “bodegons”-, és realitzada amb fina composició, colors adequats i encertada tonalitat de llum.

Acossegeuix la dificultosa transparència del vidre d’ una manera vàlida i admirable. Els paisatges de l’ Esteve són nets i reals, en la gran diversitat de tonalitats dels colors de la natura.
Que tingui en el llarg del camí, molta sort i èxit.

1980
ESTEVE PRAT A LA SALA DE LES AGRUPACIONS
NARCÍS GIRALT DE SABADELL

Diari de Sabadell, 9 de febrer · 1980

Esteve Prat Paz, ofrece una colección de obras abstractas de una evolución experimentada por el pintor y nacida de este sentido creativo que anima al artista en la búsqueda de arte basado en las propias experiencias que se fundan en este espíritu de aventura y deseo de creación .

1986
Diari de Sabadell, 9 de febrer · 1980

Visitar estos días la Academia de Bellas Artes vale la pena. En la Sala 1 el joven artista vallesano E. Prat Paz presenta una amplia y amena colección en la que encontramos recreaciones paisajísticas francamente buenas. Partiendo de un dibujo justo y una adecuada plasmación del color, Prat da la impresión de gran seriedad y honradez profesional. La suya es una obra que gusta contemplar. Siempre ha demostrado su sensibilidat, técnica y rigor. RT

1986
EXPOSICIÓ ACADÈMICA DE
BELLES ARTS DE SABADELL

Penell de Sabadell Nº23 · 1986

Obra d’ una composició original de temes aparentment inòspits en els quals traspua una estructura interna solapada a voltes pel color el qual té molta importància, amb una gran varietat de games cromàtiques i que juntament amb unes textures a base de resfregats, raspadures i empasts dòna una acurada realització, molt ben treballada a l’ hora que també molt sintetitzada en que es pot apreciar el domini de la tècnica, de l’ ofici i una visió i interpretació personal del tema, que li dónen un caràcter de personalitat pròpia.

1987
FRESCOS A LA SALA SANTI-ART DE
CASTELLAR DEL VALLÈS

Diari de Sabadell, 12 de desembre · 1987

Una singular exposición de pinturas al fresco dedicada a reproducir fragmentos de la Iglesia Parroquial. Prat es un dibujante y pintor que ha optado esta vez por la originalidad utilizando materiales diversos como el agua, el calcio, la arena y pigmentos insensibles al calcio. Toda una técnica que ofrece sorprendentes resultados.

1995
JOSEP MARESMA I PEDRAGOSA
CRÍTIC D'ART MEMBRE D'ICOM

1 de març · 1995

L' obra que suara ens presenta està reflectida a través del paisatge, una temàtica en la qual si no hi ha un ofici ben après, és difícil d' assolir el tema i d' explicar-lo com sap fer aquest jove artista, que en cada una de les seves peces ens demostra la seva mestria els seu saber fer ben fetes les coses, sap explicar-nos la bellesa d' aquests paisatges a través del seu color, en una paraula, ens fa art...

1995
EL PERÍODICO (ARTE)
Josep Maria Cadena · 3 de març ·1995

E. Prat Paz realiza su primera exposición individual en Barcelona. Se trata de un pintor seguro en el dibujo y con un buen sentido de la composición. Su visión postimpresionista, no se limita a seguir formulas que aseguren una buena aceptación por parte de un público tradicional, sino que se plantea con valentía los problemas pictóricos y los resuelve con evidente capacidad para transmitir emociones. Resulta interesante su proceso de afirmación de la personalidad pictórica y conviene seguirle.

1995
ARTLLETRES Nº20
Josep Ubasart · Castellar del Vallés · desembre 1995

Esteve Prat i Paz, durant els estudis de Belles Arts va recórrer l’ ampli ventall de la pintura, des del realisme i figurativisme a l’ abstracció. Confessa que les idees estètiques el van sacsejar profundament. Inquiet investigador de possibilitats i treballador constant d’ ampli currículum. Reflexiu i ordenat. Exposa la seva obra, ja sigui col•lectivament o individualment, des del 1976. En Total 48 exposicions. Enguany n’ ha fet tres, a la sala Lleonart de Barcelona, Mercè Solé de Lleida i Santi Art de Castellar del Vallès. Ha participat en l’ Arxiu d’ Història de Castellar amb el desig de preservar el patrimoni artístic local. L’ any 1990 va escriure l’ important llibre L’ art castellarenc, publicat el 1992, que és un recull molt complet de la nostra herència artística al llarg dels segles i un manual de consulta per al coneixement de l’ evolució i de l’ estima del nostre art.

És autor també de nombrosos comentaris divulgatius de l’ art publicats a Forja i Plaça Vella. Fotògraf, pessebrista, restaurador, muralista i col•laborador en jurats de concursos artístics. Artista receptiu i amb afany permanent d’ aprendre. Dominador de l’ ofici. Defineix la pintura a l’ oli com l’ expressió artística més completa i satisfactòria. A ella s’ hi concentra, especialment en els paisatges. S’ inspira en la natura, en les flors del camp, en les vores dels camins, en els marges i camps de conreus...

Aquests solen ser els temes de referència en la seva obra. Prat posseix un gran bagatge o corpus teòric que li facilita la pintura i la llibertat de prescindir a voluntat. Es creatiu i apassionat. Gaudeix pintant. La seva obra té força i és especialment atractiva.

1997
JOSEP MARESMA I PEDRAGOSA.
CRÍTIC D'ART

Barcelona, 17 d'octubre de 1997

L' any 1995 ens va presentar per primera vegada la seva obra a Barcelona, a la mateixa galeria, ja llavors hom descobreix una serietat i una mesura en tot allò que presentava, un domini del color, de la composició, de tot allò que cal en una obra ben feta. Suara continua demostrant-nos la seva vàlua i el seu saber fer ben fetes les coses i a més descobreix que s' ha anat superant, s' ha fet més pintor, més artista, cal felicitar-nos per retrobar l' artista que cada dia ho és més i ho anirà sent més i més.

2003
FÉLIX RIAZA. CRÍTIC D'ART
Diari de Terrassa, 26 de setembre de 2003

Inaugurada la temporada de exposiciones 2002-2003 la céntrica galeria International Art Promotion, presentando la última obra paisajística del pintor Esteve Prat Paz. Esa dualidad visual e intimista que ahora expone E. Prat Paz, interpretada a través de un postimpresionismo con dicciones pictóricas expresionistas, asimismo goza de un notorio interés por cuanto propone sugerentes enfoques acerca de la estética y de la evolutiva comunicación sensorial.

Veamos, por ejemplo, los temas que desarrolla el pintor y con ellos nos daremos cuenta de cómo la propia naturaleza brinda a Esteve Prat Paz una multiplicidad de principios narrativos siempre generadores de tratamientos coherentes como la impronta ambiental de cada lugar, captando en cada enclave, matices, exquisiteces y armoniosas secuencias colorísticas merced a la aguda capacidad receptiva además de la dimensional que plantea cada plural lectura. Y es, a partir de aquí, cuando el perspicaz artista despliega su mundo interior abundante en emociones para explicar, sobre la tela, las definitivas impresiones que posibilita la paleta al óleo donde los cromatismos, las formas, los ritmos, las pausas e incluso las fragancias demuestran la madurez de un pintor que sabe detectar los concretos sortilegios de cada momento que pasa con sus arriesgados contextualismos.

Decía Eugenio d' Ors que "el estilo es el hombre": Pues bien, esto nos lleva a las maneras de pintar de Esteve Prat Paz, que, como antes se dijo, las percibimos entre expertos virtuosismos impresionistas por mas que el autor los descifra en base a una mayúscula capacidad de síntesis técnica o a una objetividad poéticamente imaginativa. En todo caso esas amplias perspectivas abiertas alcanzan favorables lecturas graficas y tonales debido a la luminosa ventana que ofrece cada cuadro invitándonos a disfrutar de sus valores oníricos que trae la pintura cuando, en su mediato hacer, se ha puesto corazón y cerebro.

Y como sea que E. Prat Paz es profesor de dibujo, completa la exposición con una serie de desnudos femeninos, en los que el carbón discurre con esa misma soltura y sagacidad que la ejercita con el pincel. Esto afirma una de las cuestiones actualmente bastante ne-gligida, cual es la de aprender a fondo el dibujo que igual sirve para la trayectoria figurativa como para el ingenioso discurrir abstracto.

2005
NUS FEMENINS D'ESTEVE PRAT
Diari de Sabadell, dissabte 17 de maig · 2005

El cos femení és un tema inesgotable i, no per massa tractat, obliga a repetir-se. El pintor de Castellar del Vallès es revela com un especialista en aquest tema i mostra aquests dies a l’ Academia de Belles Arts de Sabadell que, a més de buscar composicions menys usuals, també pot crear texturas interessants, sovint amb tècnica mixta que inclou paper de diari que emergéix del fons.
La variació de tècniques i la recerca d’ un registre més personal enriqueixen la mostra.

2016
REVISTA DE LAS ARTES ANY XXII Nº176
Academia de belles Arts de Sabadell · Jimena Fontana ·2016

Hace demasiados años que el artista Esteve Prat Paz no deleitaba a su público con una de sus muestras pictóricos. Por ello, esta exposición se torna aún más especial, alejándose de sus obras paisajísticas y desnudos, para adentrarse en el género de las naturalezas muertas. Prat i Paz es doctor en Belles Arts por la Universitat de Barcelona y catedrático de Dibuix d’Ensenyament Secundari. Ha realizado dieciocho exposiciones individuales y 36 de colectivas en Sabadell, Terrassa, Castellar del Vallès, Vilanova i la Geltrú, Barcelona, Càdiz, Roma y Lisboa.